szukaj w serwisie

Gorące tematy

gorące tematy

więcej o...

Rome

Danger Mouse


  • Ocena ogólna:

    5 /5
    [2 głosów]

    Oceń:


"Rome" to najnowsze wydawnictwo Briana "Danger Mouse" Burtona przy współpracy z Danielem Luppi z wokalnym udziałem Jacka White’a i Norah Jones.


Minęło 7 lat od płyty „The Grey Album”, dzięki której Danger Mouse został „Bezimiennym” współczesnego popu – pozostającym w cieniu geniuszem produkcji i kompozycji na fantastycznych wydawnictwach Gnarls Barkley, Broken Bells i długo oczekiwanej płycie z 2010 roku ‘Dark Night of the Soul’. Płyta ‘Rome’, która ukaże się w maju, zapowiadana jest jako ‘brakujące ogniwo’ w fenomenalnie różnorodnej dyskografii Briana Josepha Burtona.

Powstawała przez pięć lat; ‘Rome’ to epickie dzieło stworzone we współpracy z kompozytorem muzyki filmowej Daniele Luppim, zainspirowane ścieżkami dźwiękowymi ze spaghetti westernów i filmów klasy B lat 60. i 70. „Jakoś się zeszło” mówi Brian, który samodzielnie sfinansował projekt. „Płyta długo czekała na ukończenie, ale niespecjalnie się tym przejmowałem. Wiedziałem, że ze względu na rodzaj muzyki nie ma znaczenia, kiedy album ujrzy światło dziennie. Gdyby ukazał się od razu, nie zdążyłby okryć się patyną”.

Początki płyty ‘Rome’, na której wystąpili Jack White i Norah Jones oraz wielu muzyków z legendarnych nagrań muzyki filmowej Ennia Morricone, sięgają 2004 roku. Brian i Daniele odkryli wtedy, że łączy ich uwielbienie dla wczesnego europejskiego popu i ścieżek dźwiękowych sprzed kilku dekad. „Przepadam za melancholią, jaką emanują te nagrania” mówi Brian. „Ale także aspektem wizualnym – staram się przykładać do niego wagę przy każdym projekcie. Tamta muzyka – klasyczna, rockowa, czy jazzowa - była mieszanką styli i miała rozmach. Choć mnie zawsze najbardziej ciągnie do smutnych utworów.”

Napięte grafiki i totalny perfekcjonizm muzyków nie pozwalały szybko ukończyć płyty, ale warto było czekać: płyta ‘Rome’ w rasowo powściągliwy sposób wydobywa melancholijny aspekt wielkich dzieł Morricone, Piera Umilianiego czy Francesco De Masiego, ale wzbogaca go o energetycznego popowego kopa.

Aby uzyskać autentyczne brzmienie z epoki, Danger Mouse i Daniele dwukrotnie udali się do stolicy Włoch, gdzie współpracowali z chórem I Cantori Moderni di Alessandroni, który zasłynął udziałem w nagraniach legendarnej muzyki do takich filmów, jak „Dobry, zły i brzydki”.

Norah została wybrana do udziału w projekcie przez Briana, ale partia męska wciąż pozostawała nieobsadzona, gdy Daniele doznał olśnienia. „Pamiętam, że usłyszałem w radio jedną z piosenek The White Stripes” mówi Luppi. „Natychmiast zadzwoniłem do Briana i powiedziałem „Ten gość fantastycznie się nada do naszego projektu.” Co ciekawe, Brian i Jack właśnie koncertowali w tej samej okolicy, więc dobrze się złożyło.

„Nigdy wcześniej nie pracowałem w ten sposób”, mówi Brian o tym pobocznym projekcie, który zamienił się w giganta. „Ale teraz coraz częściej myślę o tym, bo powtórzyć takie przedsięwzięcie... Mam tylko nadzieję, że tym razem nie będę się do niego zabierał 5 lat.” Alex Denney

  • Skomentuj
  • WP
  • FB

Korzystanie z komentarzy FB oznacza akceptację regulaminu

REGULAMIN

Ten materiał nie ma jeszcze żadnej opinii. Twoja może być pierwsza!