szukaj w serwisie

Gorące tematy

gorące tematy


więcej o...

18 KwietniaNajnowsze wiadomości

18 Kwietnia Najnowsze plotki

"Wszechobecna miernota i bylejakość" (rozmowa z Romualdem Lipko)

2014-02-24   A A A
 

Decyzja o zakończeniu działalności przez Budkę Suflera nieco zaskoczyła fanów zespołu. Taką niespodziankę grupa zgotowała słuchaczom z okazji 40-lecie istnienia. Z założycielem formacji - Romualdem Lipko - rozmawialiśmy na ile jest to postanowienie definitywne, a przy okazji dowiedzieliśmy się, co artysta sądzi o kondycji polskiej branży muzycznej.




Skąd decyzja o zakończeniu działalności?

Romuald Lipko:
Wydaje nam się, że 40 lat na scenie w zupełności nam wystarczy. Mamy takie poczucie, że należy nam się oddech od tworzenia i koncertowania. W tej chwili nie jesteśmy w stanie dawać z siebie tyle, ile powinniśmy. Tak czujemy dzisiaj, być może kiedyś zatęsknimy za Budką Suflera. Nigdy nie mówimy nigdy. W końcu nie umieramy. Każdy z nas zajmuje się indywidualnie jakimś tam rodzajem działalności muzycznej. A urlop od Budki nam się absolutnie należy. Mi się wydaje, że z tego urlopu już nie wrócimy. To jest mój prywatny komentarz. Czuję, że sam muszę odsapnąć od Budki Suflera.

Czyli nie jest to decyzja definitywna?

Romuald Lipko:
Nie ma słowa „na zawsze” czy „nigdy”. Trudno przewidzieć, co wydarzy się w przyszłości. Nie przysięgamy sobie, że nigdy już razem nie zagramy. Nie zawieszam sobie nad głową słowa „never” bo „never” jest jak się leży w grobie.

Żal Panu, że ten etap kariery już się kończy?

Romuald Lipko:
Granie w zespole to nie jest siedzenie w biurze z konieczności odczekania do wieku emerytalnego. Oczywiście są rzeczy, których mamy dość. Chociażby polskie drogi. Przez 40 lat przejechaliśmy niektóre trasy setki razy i okazuje się, że cały czas są tam te same dziury, te same niezrobione zakręty, te same doły czy ten sam porozrzucany nierówno asfalt. Takich rekwizytów w naszej karierze można by pozbierać długą listę. Do tego proszę pamiętać o nowej przestrzeni medialnej. Jakoś udało nam się w niej odnaleźć. W końcu nie jesteśmy ludźmi cofniętymi. Nie boimy się współczesnego świata medialnego w każdym jego przejawie: w telefonach komórkowych, w komputerach. Zdajemy sobie jednak sprawę, że nasz wiek i nasze PESELE prezentują się dosyć poważnie. Idzie nowe. Co to jest? Nie wiadomo. Nie jest to nowa muzyka bo nowej muzyki nie ma. Jest nowy świat. Brakuje muzyki, która mogłaby towarzyszyć ludziom za 20, 30 lat. Przecież kiedy będą chcieli wrócić wspomnieniem do swoich najwspanialszych chwil, do emocji związanych z przeżyciami społecznymi, to nie będą śpiewali perkusji. Ale to nie moja sprawa, tylko sprawa tego świata, który po nas idzie.

Mimo wszystko ten świat w jakimś stopniu oddziałuje na Pana i Pana kolegów z zespołu.

Romuald Lipko:
Oddziałuje na nas w ten sposób, że mamy poczucie bicia głową w ścianę czymś dobrym. Miernota i bylejakość jest tak wszechobecna, że jak pojawia się coś przyzwoitego to zostaje przez nią zalane. W tej sytuacji nie ma dzisiaj miejsca wiele dobrych rzeczy. Może czas zrobi swoje i uwolni się przestrzeń dla artystów, którzy myślą podobnie jak ja? Nie czujemy się dobrze, kiedy wiemy, że wygrywa z nami ludowa muzyka spod strzech naszych sąsiadów.

Trochę to przykre.

Romuald Lipko:
No cóż. Nie mam jeszcze Alzheimera. Słyszę, widzę, rejestruję, pamiętam. Jestem muzykiem, ale również słuchaczem. Tworzyłem, ale nie spędziłem życia na słuchaniu własnej muzyki. Doznania związane z twórczością innych artystów były dla mnie fantastycznym odcinkiem życia. Dzisiaj nie mam kogo słuchać.

ZOBACZ TAKŻE:

KONIEC BUDKI SUFLERA

LIPKO SZCZERZE O TROJANOWSKIEJ



Karolina Wanat/ fot. ONS
oceń
332
19
Podziel się
  • Skomentuj
  • WP
  • FB

Korzystanie z komentarzy FB oznacza akceptację regulaminu

REGULAMIN
Ocena: +111 [127]
~klasyka rocka [2014-02-24 11:29]

Pan Romuald ma rację, to wielki fachowiec i człowiek. Poruszył temat którego się brzydzę i nienawidzę, chodzi mi o muzykę pseudo grajków mieszających melodie bałkańsko-ukraińsko-orientalną i wygrywające listy przebojów.Chałtura ta nie ma nic wspólnego z Polską kulturą muzyczną! Później ten bełkot grany jest na wiejskich zabawach, weselach i na innych spelunach. WSTYD! Gdzie przepiękna muzyka polskich zespołów rockowych lat 70/80/90 ubiegłego wieku, gdzie wspaniała Budka Suflera?Cieszę się że zagracie Panie Romualdzie w Kraśniku na dniach miasta, jak Bóg pozwoli posłuchamy w Kraśniku kawał porządnej muzyki, klasyki rocka. Pozdrawiam 50 letni fan z Kraśnika.

odpowiedz

pokaż 4 ukryte odpowiedzi

Ocena: +77 [83]
~Marek [2014-02-24 13:13]

Panie Lipko i cała Budko Suflera: DZIĘKUJEMY Wam za te 40 lat tworzenia i grania dla nas!!! Szkoda, że stare dobre polskie zespoły (ze swoimi klasycznymi utworami) powoli się wykruszają... Mam nadzieję, że jednak jeszcze kiedyś razem zagracie... Na pewno chętnie posłuchamy! PS. Nie przejmujcie się negatywnymi opiniami na wasz temat. Jest jeszcze sporo ludzi (takich jak ja), którzy lubią wieczorem wygodnie usiąść w głębokim fotelu i posłuchać utworów Budki na wzmacniaczu lampowym, z kieliszkiem wina w ręku. Pozdrawiam - Marek

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

Ocena: +73 [77]
~kol [2014-02-24 12:14]

lata 70 Black Sabbath ,Deep Purple ,Led Zeppelin ,Uriah Heep ,Pink Floyd i miedzy nimi na kasecie Budka Suflera .wielki szacunek za tamte czasy i przykro mi ale tylko za tamte czasy .

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

Ocena: +53 [59]
~kedlaw [2014-02-24 13:41]

Przykre ale Pan Lipko ma rację. Telewizja, radio promują tandetę. Dziś głupota wygrywa wszędzie. Nie tylko muzykę dotknęła ta miernota. Dotyczy to niestety wszystkich dziedzin życia. Budko dzięki za wspaniałą muzykę , która przetrwa lata i o której będzie się mówiło jeszcze i za 50 lat.

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: +45 [55]
~dorka [2014-02-24 12:58]

te rozważania nt poprawności języka są rozbrajające; przypominam, że akurat p. Lipko pisze muzykę nie teksty. Kiedyś muzycy mieli problem, jeśli wers nie mieścił się w takcie, czasami nasz język zyskiwać nowe wyrazy. teraz nie ma tego problemu, jak się nie mieści, to wyjdzie dalej, jak nie, to się zmieni wymowę. Tak się wszyscy zachwycają p. Melą Koteluk czy panem ze Starchów na Lachy, a oni udziwniają akcentowanie kompletnie zniekształcając nasz język i na tym ich novum polega, żałosne. Przy okazji - miałam kiedyś przyjemność porozmawiać kilka razy, dość długo z p. Lipko i jest to ostatnia osoba, do której przykleiłabym wyraz "zarozumiały" lub "pyszałek". Człowiek niezwykle skromny, ale świadomy swoich dokonań. Wielki szacunek, Panie Romualdzie!

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

Ocena: +41 [41]
~Baron zum Beispiel [2014-02-24 13:28]

jak komuś Budka nie podchodzi to zawsze może se włączyć swoją wysublimowana muzę lejdi gaga, łzy, Bajer ful, ich drei czy co tam woli. Nie ma obowiązku słuchania

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: +41 [45]
~starypesel [2014-02-24 11:02]

Chylę czoła, Panie Romualdzie. Dziękuję za muzykę , ale także klasę i kulturę.

odpowiedz

Ocena: +39 [39]
~pogromcawieśniaków [2014-02-24 11:13]

I z opinią pana Lipko zgadzam się w 100%.Dzisiejsza muzyka, to badziewie.Z nostalgią i rozrzewnieniem wspominam lata '80-te,w których każdy,ale to absolutnie każdy, mógł znaleźć coś dla siebie. Dzisiejszych "supergwiazd", nie pamięta się już po pierwszej piosence,więc jakim cudem, mają je pamiętać i nucić przyszłe pokolenia?

odpowiedz

Ocena: +38 [40]
~gosc [2014-02-24 11:26]

Radia zeszła na psy! dzięki naczelnym dyrektorom RADIA, to oni promują badziewie a wartościowych kawałków nie chcą puszczać! narzucają słuchaczom ten chłam!

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: +35 [37]
~s [2014-02-24 18:04]

Ma gość rację. To takie zespoły jak Budka S, Rezerwat, Lady Pank, TSA, Banda i W., Bajm itd tworzyły muzykę a nie ówczesne nibygwiady jak Farna co to nie wiadomo czy śpiewa czy stęka.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: +34 [38]
~Mirka [2014-02-24 13:06]

Budce Suflera , a szczególnie Panu Romualdowi Lipko zawdzięczam wiele wzruszeń, pięknych doznań dzięki ICH muzyce.Jestemszczesliwa, ze bylo mi dane przezyc wiele dobrych lat przy ICH MUZYCE.Dziękuję , pozdrawiam i najlepszego dla całej GRUPY.SZACUN!!!

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: +34 [54]
wpozek [2014-02-24 12:03]

Nic dodać nic ująć..miernota, tania komercja jest wszechobecna, czemu niestety patronują media.. o politykach nie wspomnę, bo miernota to za delikatne określenie ich poziomu... Panie Romualdzie, dużo zdrówka i inwencji twórczej na przekór wszechobecnym trendom....

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: +32 [32]
~MARO [2014-02-24 11:13]

zdecydowanie ma Pan racje obecnej muzyki nie bardzo da się słuchać najpiękniejsze utwory powstaly w ubiegłym stuleciu i chyba nieprędko się to zmieni ....wielki szacunek dla Pana i kolegow z zespołu!!!!!!!!

odpowiedz

Ocena: +31 [31]
~PIK [2014-02-24 17:42]

Pan Lipko ma rację. Nie ma już artystów, nie ma muzyki jest "szoł biznes". Miernota i bylejakość. Dotyczy to również świata. Kiedyś byli Artyści, nagrywano koncerty live.Teraz są tylko..............wykonawcy !!

odpowiedz

Ocena: +28 [30]
~jacek [2014-02-24 10:58]

niestety... to jest prawda... kiepski RAP istniejący tylko dzięki przekleństwom, lipne teledyski w których ważne jest ile kto pokarze, chamstwo typu Doda, to teraz króluje, tego doczekaliśmy. Ale Budka Suflera zawsze pozostanie synonimem czegoś fajnego...

odpowiedz

Ocena: +27 [31]
~sabbath61 [2014-02-24 11:02]

panie romku! zgadzam się z panem całkowicie! współczesna polska muzyka, to w 99% totalne dno. z polskich wykonawców słucham tylko mocnego rocka i bluesa, bo tylko ta muzyka ma jakąś wartość, a i ci właśnie wokaliści coś sobą reprezentują. tandetę typu doda, reni jusis, cerekwicka, peszek, brodka itp itd odrzucam, gdyż szkoda uszu na takie badziewie, nie wspominając o dziadowskim pseudo rapie i hip hopie!!!!! totalne dno!!!!

odpowiedz

Ocena: +26 [38]
~JANUSZ 0 [2014-02-24 14:39]

Mam prawie 5-dych /wiosen, dla burków/, ale te skomlenie dzisiejszych zespołów, weźcie mnie na zachód aż boli. Zacznij głąbie od POLSKI, podbij nasze serca, śpiewając poprawnie po POLSKU /akcent, gramatyka, spójność tekstu/, śpiewacie w dziwnych językach na poziomie szkoły podstawowej anglo Sasów /znam trzy języki, dla buraków, ale znać nie znaczy rozumieć, uczucia, itp./ Proponuję tym polsko-anglo-saskim zespołom powrót do S.P. /szkoła podstawowa, dla głąbów/ i słów Wieszcza - "Niechaj................ mają" / dla głąbów, środek w S.P. Na tym polegał fenomen zespołów z lat 80'.

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

Ocena: +26 [26]
~Olo [2014-02-24 11:08]

Racja panie Romku , kto za 20 lat będzie pamiętał dodę , fila czy wiśniewskiego

odpowiedz

Ocena: +25 [25]
~Obserwator DWA [2014-02-24 11:11]

Dziękuję Panom za tworzenie takiej wspaniałej muzyki. 3/4 mojego życia ( mam 55 lat) spedziłem słuchając i tańcząc przy Waszych dzwiękach. Teraz życzę duzo zdrowia i długiej emerytury.

odpowiedz

Ocena: +24 [26]
~60 [2014-02-24 11:07]

dobrze, że mogłem was posłuchać na żywo, było to miesiąc przed śmiercią Czystawa. Po tym mogłem stwierdzić, że wiele złego waszemu brzmieniu robiła nędzna realizacja dźwięku TV. Na szczęście wasi dźwiękowcy na zwykłym polu zrobili to lepiej, poznałem prawdziwe brzmienie Budki. Pozdrawiam.

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi