szukaj w serwisie

Gorące tematy

gorące tematy


więcej o...

26 KwietniaNajnowsze wiadomości

26 Kwietnia Najnowsze plotki

"Wszechobecna miernota i bylejakość" (rozmowa z Romualdem Lipko)

2014-02-24   A A A
 

Decyzja o zakończeniu działalności przez Budkę Suflera nieco zaskoczyła fanów zespołu. Taką niespodziankę grupa zgotowała słuchaczom z okazji 40-lecie istnienia. Z założycielem formacji - Romualdem Lipko - rozmawialiśmy na ile jest to postanowienie definitywne, a przy okazji dowiedzieliśmy się, co artysta sądzi o kondycji polskiej branży muzycznej.




Skąd decyzja o zakończeniu działalności?

Romuald Lipko:
Wydaje nam się, że 40 lat na scenie w zupełności nam wystarczy. Mamy takie poczucie, że należy nam się oddech od tworzenia i koncertowania. W tej chwili nie jesteśmy w stanie dawać z siebie tyle, ile powinniśmy. Tak czujemy dzisiaj, być może kiedyś zatęsknimy za Budką Suflera. Nigdy nie mówimy nigdy. W końcu nie umieramy. Każdy z nas zajmuje się indywidualnie jakimś tam rodzajem działalności muzycznej. A urlop od Budki nam się absolutnie należy. Mi się wydaje, że z tego urlopu już nie wrócimy. To jest mój prywatny komentarz. Czuję, że sam muszę odsapnąć od Budki Suflera.

Czyli nie jest to decyzja definitywna?

Romuald Lipko:
Nie ma słowa „na zawsze” czy „nigdy”. Trudno przewidzieć, co wydarzy się w przyszłości. Nie przysięgamy sobie, że nigdy już razem nie zagramy. Nie zawieszam sobie nad głową słowa „never” bo „never” jest jak się leży w grobie.

Żal Panu, że ten etap kariery już się kończy?

Romuald Lipko:
Granie w zespole to nie jest siedzenie w biurze z konieczności odczekania do wieku emerytalnego. Oczywiście są rzeczy, których mamy dość. Chociażby polskie drogi. Przez 40 lat przejechaliśmy niektóre trasy setki razy i okazuje się, że cały czas są tam te same dziury, te same niezrobione zakręty, te same doły czy ten sam porozrzucany nierówno asfalt. Takich rekwizytów w naszej karierze można by pozbierać długą listę. Do tego proszę pamiętać o nowej przestrzeni medialnej. Jakoś udało nam się w niej odnaleźć. W końcu nie jesteśmy ludźmi cofniętymi. Nie boimy się współczesnego świata medialnego w każdym jego przejawie: w telefonach komórkowych, w komputerach. Zdajemy sobie jednak sprawę, że nasz wiek i nasze PESELE prezentują się dosyć poważnie. Idzie nowe. Co to jest? Nie wiadomo. Nie jest to nowa muzyka bo nowej muzyki nie ma. Jest nowy świat. Brakuje muzyki, która mogłaby towarzyszyć ludziom za 20, 30 lat. Przecież kiedy będą chcieli wrócić wspomnieniem do swoich najwspanialszych chwil, do emocji związanych z przeżyciami społecznymi, to nie będą śpiewali perkusji. Ale to nie moja sprawa, tylko sprawa tego świata, który po nas idzie.

Mimo wszystko ten świat w jakimś stopniu oddziałuje na Pana i Pana kolegów z zespołu.

Romuald Lipko:
Oddziałuje na nas w ten sposób, że mamy poczucie bicia głową w ścianę czymś dobrym. Miernota i bylejakość jest tak wszechobecna, że jak pojawia się coś przyzwoitego to zostaje przez nią zalane. W tej sytuacji nie ma dzisiaj miejsca wiele dobrych rzeczy. Może czas zrobi swoje i uwolni się przestrzeń dla artystów, którzy myślą podobnie jak ja? Nie czujemy się dobrze, kiedy wiemy, że wygrywa z nami ludowa muzyka spod strzech naszych sąsiadów.

Trochę to przykre.

Romuald Lipko:
No cóż. Nie mam jeszcze Alzheimera. Słyszę, widzę, rejestruję, pamiętam. Jestem muzykiem, ale również słuchaczem. Tworzyłem, ale nie spędziłem życia na słuchaniu własnej muzyki. Doznania związane z twórczością innych artystów były dla mnie fantastycznym odcinkiem życia. Dzisiaj nie mam kogo słuchać.

ZOBACZ TAKŻE:

KONIEC BUDKI SUFLERA

LIPKO SZCZERZE O TROJANOWSKIEJ



Karolina Wanat/ fot. ONS
oceń
332
19
Podziel się
  • Skomentuj
  • WP
  • FB

Korzystanie z komentarzy FB oznacza akceptację regulaminu

REGULAMIN
Ocena: +23 [23]
~wirnybudce [2014-02-24 16:13]

Panie Romualdzie...Ubolewam ,ze konczycie dzialalnosc .Nie ma w Polsce lepszej grupy od was. Podzielam pana poglad ze polskie spiewanie upada twarza na pysk . To jest szmira a nie spiewanie. Ubolewam,ze synowie lidera Budki nie potrafia spiewac dobrej muzyki rockowej ...ani jej grac...Jak to mozliwe?? Uwazam ,ze powinni grac na trabce lub wiolonczeli a nie rocka...Nie jest powiedziane ze synowie musza na 100% byc kopia gwiazdora ojca..To przeciez oczywiste. Prosze pana by pan nie oddawal waszego tronu popularnosci mlodym ....bo oni nie potrafia spiewac tak jak robicie to wy....Klasyka rocka byla jest i bedzie zawsze klasyka rocka i zadna szmira jej nie powali na nogi --raczej sami popadna w nielaske anizeli obala klasyke rocka..Duzo zdrowia dla pana i kolegow z grupy i mimo wszystko dobrego grania dla nas ....wiernych Budce --- do konca.Nie odchodzcie bo tak malo jest w polsce dobrego a coraz wiecej miernoty piosenkarskiej . Dziekuje

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: +7 [15]
~64-latek [2014-02-25 12:08]

Jestem z Lublina z dzielnicy Dziesiąta .Bardzo często jeżdziliśmy trolejbusem w latach 60-tych i 70-tych.Proszę pana żeby Pan nie narzekał na wysokość emerytury tak jak ten brzydal Cugowski,który tym narzekaniem skompromitował się.

odpowiedz

Ocena: -4 [10]
~barbapapa [2014-02-25 12:02]

Kurcze, co spojrzę na zdjęcie pana Lipki mam wrażenie, że dłubie w nosie! Nie macie lepszej fotki?

odpowiedz

Ocena: +72 [76]
~kol [2014-02-24 12:14]

lata 70 Black Sabbath ,Deep Purple ,Led Zeppelin ,Uriah Heep ,Pink Floyd i miedzy nimi na kasecie Budka Suflera .wielki szacunek za tamte czasy i przykro mi ale tylko za tamte czasy .

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

Ocena: -6 [16]
~Łan łej tiket [2014-02-25 11:52]

Budka Suflera-niekoronowani Królowie Plagiatu

odpowiedz

Ocena: -12 [12]
~ja [2014-02-25 11:01]

były ważne jak jeździły na "Zachód" i miały przebitkę a teraz PO prostu nie wytrzymują konkurencji (jaka by ona nie była), ot stare dziady, btw wszystkich nas to czeka i nie ma co dorabiać ideologii.

odpowiedz

Ocena: -10 [14]
~Wspominacz. [2014-02-25 11:41]

Wycie się skończyło i dwie piosenki nadają się do słuchania( bal i do tanga),a reszta mnie nie bierze.Kiedyś przez przypadek skrytykowałem Cugowskiego,nie wiedziałem,że za mną stoi,a kiedy się odwróciłem,to ze skrzywioną gęba na mnie popatrzył.

odpowiedz

Ocena: 0 [8]
~kija [2014-02-25 11:38]

Pamiętam koncert Budki kilka lat temu w Szczecinie, ulewny deszcz, chłodno ale wierni fani zespołu dzielnie stawili opor warunkom atmosferycznym i na koniec koncertu wszyscy zziębnięci i mokrzy czekaliśmy na mały bis!!!. Wyszedł do na Nas wokalista Cugowski i powiedział cyt.: MIEJCIE WZGLĄD NA MOJE SIWE WŁOSY: i poszedł, rozległ sie jeden gwizd i od tamtej pory Ja i wielu innych słuchaczy z tego koncertu przestaliśmy być fanami Budki.

odpowiedz

Ocena: +12 [12]
~ula.z [2014-02-25 11:31]

święte słowa Panie Lipko...zgadzam się z Panem..

odpowiedz

Ocena: +3 [3]
mariowielo [2014-02-25 11:15]

haha,nierówne drogi ,dobre ale sie usmialem

odpowiedz

Ocena: +1 [11]
~lublin [2014-02-25 11:03]

Budka Suflera to jest dla mnie fenomen którego nie rozumiem. Niby przecietna kapela ocierająca się o chałturę a z drugiej strony bardzo mocno ugruntowana pozycja w polskiej branży i rozpoznawalność której tylko pozazdrościć. Piosenki i teksty powiedzmy to sobie szczerze - średnie. Ich wielki powrót w latach 90' to w dużej mierze zasługa Mietka Jureckiego o którym pan Lipko nawet nie raczył wspomnieć a ten człowiek nagrywał większośc partii basu, gitar a nawet klawiszy na ich dwie najlepiej sprzedające się do tej pory płyty. Człowiek którego potem po prostu wyrzucili z kapeli. I tak wygląda polski szołbiznes, wszechobezna miernota i bylejakość jakby ktoś pytał. Tyle w temacie.

odpowiedz

Ocena: +1 [1]
~FAN [2014-02-25 10:26]

"Nie ma słowa „na zawsze” czy „nigdy”. - a kto śpiewał - nie wierz NIGDY kobiecie?

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: -14 [48]
~fio [2014-02-25 09:04]

Hmmm no mam mieszane uczucia powiem. Pan Lipko twierdzi, że to co robiła budka było dobre. Ja tam mam inne zdanie, wręcz odmienne. Nazywam to "kaszana". A już ostatnie produkcje typu "Bal wszystkich świętych" czy "do tańca trzeba dwoje" właśnie totalnie nadają się na to na co pan Lipko psioczy. To jest właśnie totalnie ludyczne wręcz disco polo

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: +7 [9]
~góral [2014-02-25 10:02]

Budka to także kawał naszej histori która rzutowała na losy muzyków i zespołu noi i dla mnie ewenement p. Cugowskiego faceta który niema głosu ale umie śpiewać -dziekujemy za te 4 dychy

odpowiedz

Ocena: +35 [37]
~s [2014-02-24 18:04]

Ma gość rację. To takie zespoły jak Budka S, Rezerwat, Lady Pank, TSA, Banda i W., Bajm itd tworzyły muzykę a nie ówczesne nibygwiady jak Farna co to nie wiadomo czy śpiewa czy stęka.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: +11 [11]
~Gość [2014-02-25 09:59]

Panie Romanie święte słowa. Szacunek za dorobek i ocenę tego bagna w szerokim kontekście. Pozdrawiam.

odpowiedz

Ocena: +24 [26]
~60 [2014-02-24 11:07]

dobrze, że mogłem was posłuchać na żywo, było to miesiąc przed śmiercią Czystawa. Po tym mogłem stwierdzić, że wiele złego waszemu brzmieniu robiła nędzna realizacja dźwięku TV. Na szczęście wasi dźwiękowcy na zwykłym polu zrobili to lepiej, poznałem prawdziwe brzmienie Budki. Pozdrawiam.

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: -118 [156]
~ever [2014-02-24 15:11]

budka była dobra na lata 80 potem tylko spadek. Oni grają rocka prostego jak cep, teraz gra sie inaczej. Miernota i bylejakość panie Lipko to o Was mozna powiedzieć. Wystarczy posłuchać radia , by wiedzieć jak dobrze i nowocześnie grają obecnie polscy artyści. Lady Pank, Budka Suflera itp dinozaury grają jak z innej epoki. Trzeba wiedzieć kiedy ze sceny zejść .... Pozdrawiam

odpowiedz

pokaż 8 ukrytych odpowiedzi

Ocena: +23 [31]
~Fann [2014-02-24 18:00]

Szacun, Panie Romualdzie! I dzięki za te 40 lat, choć mojego słuchania Budki jest zaledwie lat 25, ale to zawsze coś. Jesteście, bez fałszywego patosu, bogami polskiej muzyki rozrywkowej. Zgadzam się i boję się tego, co w muzyce i kulturze, a teraz w nauce ma miejsce. To powszechna popizacja wszystkiego. Muzyka pop, popkultura, popnauka. I do tego te polskie drogi. Mógł Cugowski nie występować z PiSu. Trzeba było go wspierać i budować tej kraj, a nie oddawać go bezmózgim lemingom. Oni nie mają idei, oni mają interesy i to tylko własne. Nas mają w przysłowiowej dupie.

odpowiedz

Ocena: +53 [59]
~kedlaw [2014-02-24 13:41]

Przykre ale Pan Lipko ma rację. Telewizja, radio promują tandetę. Dziś głupota wygrywa wszędzie. Nie tylko muzykę dotknęła ta miernota. Dotyczy to niestety wszystkich dziedzin życia. Budko dzięki za wspaniałą muzykę , która przetrwa lata i o której będzie się mówiło jeszcze i za 50 lat.

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi